Čtení není lenošení II.

Čtení není lenošení II aneb Emoce, kamišibai, (ne)povinná četba

Jednodenní kurz je určený všem, kteří pracují s dětmi a knížkou, tedy včetně rodičů a dalších zájemců. Poznáte různé aktivity, vhodné pro práci s dětmi (nebo dospívajícími, ba i dospělými…) ve škole i v družině, doma nebo třeba venku v přírodě. Klíčové je umět předávat potěšení z vlastního čtení, a to bez vzájemného srovnávání či hodnocení – sdílením čtenářských zážitků, vlastních nápadů a názorů.

„Dvojka“ cílí spíše na práci s dětmi na 2. stupni ZŠ, doporučenou četbu, práci s emocemi.

Co můžete očekávat? Budeme si společně číst a hlavně si vyzkoušíte nejrůznější aktivity vhodné pro práci s dětmi a knihou a pro podporu čtení s potěšením a zájmem. Málo teorie, zato hodně zážitků a tipů pro práci s knížkou… Zaměříme se to, jak si vzájemně doporučovat, co čteme, a jak si vlastně vybíráme knihu. Jde o zážitkovou, aktivní práci s knihou, která podporuje vlastní čtenářství a jeho další rozvoj.

Vezměte si s sebou vlastní rozečtenou knihu – bude se Vám hodit.

Co všechno s námi zažijete?

Seznámení skrze knihu, kterou čtu (věta, slovo, gesto…)

Doporučujeme knihy ostatním (jedna věta, první věta, klamavá věta…)

Jaký jsem vlastně čtenář? (čtenářské zrcadlo: reflexe vlastního čtení; typy čtenářů)

Práce s textem, porozumění textu: ukázková čtenářská lekce. Jak si snadno vyrobit vlastní kamišibai i s příběhem (čtenářská lekce, jejíž výtvarným a čteným výstupem bude společný příběh)

Sdílení právě čtených knih (čtenářské bingo)

Doporučená četba bez předsudků. (První strana. Knižní vernisáž / Reklama na knihu)

Dílna čtení (různé knihy, jedno zadání); minilekce a vlastní tiché čtení s úkolem. Sdílení. (Karty emocí, karty Life is life, Pohádkové karty… aktivita Vlaštovka)

Spolupráce školy a knihovny.

Odkazy na zdroje práce s dětmi a knihou.

Dotazy, shrnutí metodiky, sdílení vlastní praxe.


Těším se, že se na nějakém workshopu potkáme a společně si počteme, pohrajeme si a popovídáme!

Vaše lektorka Hanka